wtorek, 28 lutego 2017

Literatura na Świecie nr 07-08/2016



Johann Wolfgang Goethe: Faust (tragedii część druga)
owszem, ale nie dla mnie...

Jacek St. Buras: Od tłumacza
....i wynika, że dzisiaj już dla nikogo

Harold Bloom: Fausta część druga. Poemat kontrkanoniczny
bardzo wyczerpująco wyjaśnione

Gérard Gavarry: Hopla!, raz dwa trzy
treść mocna. ale przeszkadzał mi ten język...

Gérard Gavarry: Budowanie powieści (albo Jak według Księgi Judyty wymyśliłem przedmiejską historię i za pomocą palmy kokosowej, frachtowca oraz centaura napisałem trzy razy "Hopla!")
...i choć koncept wyjaśniony, dla mnie przekoncypowane

Gérard Gavarry: Eros rozjątrzony
ot fraszka, zabawka

Gérard Gavarry / Wiktor Dłuski: Jestem skazany na innowacyjność (rozmowa)

dobra rozmowa

Warren Motte: Przeskoki Gérarda Gavarry’ego
wyjaśnienia po amerykańsku, więc jaśniej i dla ludzi

Lakis Proguidis: Ecoizm
prawdziwa krytyka mistrza

Guido Ferraro: Zaskakująca aktualność
pre-semiotyka w latach 60. I

Anna Maria Lorusso: W stronę logiki kultury
pre-semiotyka w latach 60. II

Gianfranco Marrone: Charlie Brown, człowieczek masowy
znakomita analiza czegoś bliższego

Patrizia Violi: Podmiot jest w przysłówkach. Rola podmiotu w semiotyce Eco
teoria teoria

Peter Bondanella: Eco i tradycja powieści detektywistycznej
milsze, bo historyczno-literackie

Jurij Łotman: Wyjście z labiryntu
pięknie wyjaśnione "Imię róży", że też człowiek tylko się domyślał

Bogusław Żyłko: Od tłumacza
ładnie wspominkowo

Goffredo Parise: W szkolnej ławie z Eco i Calvinem
wydaje mi się szalenie niezwykłe, i przezabawne


Marcel Bénabou: Umberto Eco i OuLiPo
sekretarskie sprawozdanie

Jerzy Jarniewicz: Sposoby przezierania
przyjacielska opinia chyba ciekawsza niż treść (m./in. Szulc i zagłada)

Małgorzata Szumna: Cierpka mądrość
korespondencja Pasternaka (i Frejdenberg, dodajmy), na ostro, bez owijania

Jakub Kornhauser: Głaskanie anioła
o poezji Blandiany (słowo/obraz)

Marcin Wicha: Szajka
hah! Ciemne typki Houstona!



Brak komentarzy: